Kommunikation och anpassad pedagogik för barn med ADHD och Autism
- elisasiven1
- för 7 dagar sedan
- 2 min läsning
Uppdaterat: för 6 dagar sedan
Att möta barn med ADHD eller autism innebär inte bara att förstå diagnoser – utan att möta unika individer med olika behov, sätt att tänka och kommunicera. När pedagogiken utgår från relation, förståelse och anpassning, skapas miljöer där fler barn får möjlighet att lyckas.
Relationen först
Forskning visar att den trygga relationen mellan barn och vuxna är avgörande för barns utveckling – och detta gäller i allra högsta grad barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Ett barn med ADHD eller autism behöver ofta mer förutsägbarhet, tydlighet och emotionellt stöd för att kunna delta fullt ut i det sociala och pedagogiska sammanhanget.
Att bygga relation tar tid – men det börjar i det lilla:
Att se och bekräfta barnet i stunden.
Att vara konsekvent utan att vara kall.
Att våga vara nyfiken istället för dömande.
Förstå barnets sätt att tänka
Barn med autism kan uppfatta och tolka sin omvärld på andra sätt än neurotypiska barn. Det kan handla om att språket är mer bokstavligt, att sociala signaler inte tolkas automatiskt, eller att övergångar skapar oro. Barn med ADHD kan behöva hjälp att organisera sin vardag, reglera impulser och fokusera på uppgifter i en miljö som ofta är krävande.
Här blir vår uppgift att översätta verkligheten till något begripligt – att skapa sammanhang där barnet förstår vad som förväntas, vad som kommer att hända, och vad det får uttrycka och känna.
Anpassad pedagogik – inte specialpedagogik för få, utan klok pedagogik för alla
Anpassningar som ofta gynnar barn med NPF är i själva verket bra för de flesta barn. Det kan handla om:
✅ Tydlig struktur – visuellt stöd, dagsscheman, förhandsinformation.
✅ Konkret och tydlig kommunikation – korta instruktioner, ett budskap i taget.
✅ Emotionellt stöd – hjälpa barnet att tolka situationer och känslor.
✅ Flexibilitet – att låta barnet delta på sitt sätt när det är möjligt.
✅ Positiv förstärkning – uppmuntran som är konkret, tydlig och genuin.
Pedagogik för barn med ADHD och autism handlar inte om att förenkla – utan om att möjliggöra. Det är inte barnet som ska anpassa sig till pedagogiken, utan pedagogiken som ska anpassa sig till barnet.
Kommunikation – mer än bara ord
Att kommunicera med ett barn med autism eller ADHD handlar ofta om att läsa mellan raderna, vara lyhörd för kroppsspråk, känslolägen och situationens sammanhang. Ibland kanske det inte handlar om vad som sägs, utan hur det sägs – eller om det sägs alls.
Barnets kommunikation kan uttryckas genom beteende, känslouttryck, tystnad eller handling. När vi lär oss att tolka dessa signaler utan att döma, öppnas nya möjligheter till samspel.
Avslutande tankar
Anpassningar är inte ett tecken på svaghet i verksamheten – utan på lyhördhet och styrka. När vi vågar fråga “vad behöver det här barnet av mig just nu?” och inte bara “hur får jag barnet att passa in?”, skapar vi en pedagogik som är både inkluderande och utvecklande.
Det är i det mellanmänskliga mötet det händer – när barnet känner sig förstått, bekräftat och hållbart utmanat.

Relevant kurs: Autism & ADHD i förskolan Referens: Gillberg, C. (2018). Essentials of Child and Adolescent Psychiatry. Cambridge University Press.
Comments